top of page

Nettside guide.

Er du på jakt etter ny nettside?

Eller ønsker du å redesigne den du har?


Vet du hva du trenger?

Hvis ikke kan dette være et fint sted å begynne med denne guiden.


Type nettside: Det finnes statiske nettsider som man lager en gang så forandres nesten ingenting med tiden, Det finnes dynamiske nettsider som må oppdateres med jevne mellomrom og det finnes bedriftssider, landingssider, blogg sider, nettbutikker med 50 produkter og nettsider med 5000 produkter. Hva du trenger avhenger av din bedrift derfor er ingen nettsider like. Det sier seg selv at en landingsside som er en side med tekst og bilder er mindre krevende å sette opp og tar mindre tid enn en nettbutikk med 5000 produkter. Derfor vil prisen også variere noe veldig.


Domene og server: En nettside trenger et navn - det kalles domene. I tillegg trengs det en server/webhotell som er stedet hvor din nettsiden lagres og drives fra. Dette koster ikke så mye om man har enkle sider, men prisen kan komme opp i over 30 000 årlig for større nettbutikker.


Funksjoner: Det som ofte får prisene til å stige er hvilke funksjoner en nettside skal ha. En funksjon kan være alt i fra et kontaktskjema til et bookingsystem. Slike funksjoner tar tid å utvikle og koster derfor mer.


Design og oppsett: Det koster også å designe og utvikle nettsiden. Det kan du få noen til å gjøre for deg eller du kan gjøre det selv.


Analyse og research: Gode nettsider som oppnår resultater har gjort research på markedet og på målgruppene sine. Dette tar tid.


Drift: En nettside må driftes. Innhold og funksjoner må oppdateres for at den skal fungere optimalt over tid.


Markedsføring: Dersom du ønsker flere besøkende til nettsiden din, kan markedsføring også bli en utgift. For å fortelle noen at du har en nettbutikk eller at du er en leverandør av tjenester i ditt område er det viktig å gjøre deg synlig via markedsføring og kampanjer.


Du kan leie inn noen til å ordne alt dette for deg, eller så kan du kan bruke tid på å finne ut av det selv. Dersom du leier inn noen for å gjøre det for deg, er den aller viktigste faktoren:


Tid: Hvor lang tid vil det ta å designe og å utvikle nettsiden? Jo mer avansert nettside bedriften trenger - jo lengre vil det ta få den ferdig. Tid er penger.


 


Så hvilken nettside trenger din bedrift?


Prøver du å finne ut hvilken type nettside du skal velge? Eller trenger du et redesign av eksisterende?


 

Bedriftssider:

De fleste vil nok trenge en bedriftsside hvor man har mulighet til å vise seg frem fra sin beste side og hvor kundene kan bli kjent med deg og dine ansatte. Husk at nettsiden skal fungere som deres første inntrykk, derfor er det SÅ viktig at bedriftens nettside reflekterer hvem dere er og hva dere står for. Du får 3 sekunder til å gi kundene det riktige inntrykket på nett. Konkurransen er beinhard og kundene flyktige.


 

Billigste alternativ:

Det kan bli dyrt å skulle velge billig. Trenger du egentlig en omfattende skreddersøm men bestiller en mal-side til under 15 000kr kan det fort bli dyrt. Man ser gjerne for seg at løsning som søk funksjonen til finn.no eller clasolson.com men tenker ikke over at disse firmaene er utviklet etter skreddersøm over mange, mange år hvor det er investert mangfoldige tusen, kanskje millioner i design og utvikling. Er det dette du ser for deg og bestiller en billig nettside blir skuffelsen stor og frustrasjonene bygger seg opp når ting ikke fungerer slik du ønsker.


De billigste alternativene er som regel nettsider basert på forhånds-designede maler. Da får du en enkel landingsside eller statisk nettside hvor du ikke har behov for noe særlig funksjoner annet enn et kontaktskjema, og eventuelt en bestillings-kalender eller liknende. Disse sidene kan være like fantastiske å se på om det dekker behovet til dine kunder. Dvs. Kunden din får den informasjonen de trenger for å ville kontakte deg.


Du kan få en veldig god nettside til denne prisen, og får du eksperter til å lage den liker de å gjøre egne endringer på malen slik at den allikevel blir tilpasset din bedrifts designprofil.


 

Skreddersøm

Det som gjør at prisen går opp på en nettside er nettopp når du trenger skreddersøm. Du vil bruke ditt eget designsystem, avanserte funksjoner og integrasjoner. Trenger du en nettside som er koblet opp mot dine interne systemer vil prisen stige enda mer. Topp funksjoner koster mer fordi de er mer avansert å utvikle.


Antall Besøkende avgjør også prisen

Det samme gjør prisen om nettsiden din tiltrekker seg over 10 000 besøkende i måneden, Da vil ytelsen til nettstedet måtte skaleres for det og det koster mer å sende all denne trafikken gjennom din side uten at den krasjer.


 

Planlegg og spar penger

Hva du gjør selv. Du kan holde prisen nede ved å ha en god plan i forkant, sørge for innhold og bilder, videoer, illustrasjoner/animasjoner selv. Skyts hjelper gjerne med planleggingen, det tar ofte mye tid om det ikke er en god plan i bunn uavhengig av nettsideløsning.


 

Nettbutikk

Nettbutikk er et eget tema, her kan du velge å selge produktene dine med levering over hele landet med Posten/Bring eller PostNord. Det følger alltid med en medlemsside når man har en nettbutikk hvor dine kunder har oversikt over order og alt som har med bestillinger å gjøre.


Nettbutikker koster som regel litt mer enn vanlige nettsider da det krever mer av ytelsen og funksjonene til siden. I tillegg vil det som regel koste mer jo flere produkter du selger. Det vil si at selger du 50 produkter er prisen forholdsvis lav, men har du 500 vil prisen øke og bikker du 2000 produkter, så du måtte regne med en ganske betydelig investering for å få en funksjonell nettside.



 

Skyts ekspertområder:


Skyts er ekspert på design, vi sikrer universiell utforming og brukervennlighet. Vi setter opp komplett nettside med SSL sikring og webhotell/hosting, sørger for gode tekniske løsninger og optimalisering for søkemotor, samt hjelp til å bli synlig på google.

Vi har vært med å utvikle en rekke sider, fra 2014 og frem til i dag. Og vet hva som er viktig med tanke på å nå dine kunder, både med relevant innhold og hva som skal til for at de velger deg fremfor konkurrenten. Vi hjelper deg gjerne med å gi deg en nettside guide basert på din bedrift.

Våre sider utvikles i WIX eller Webflow, hva som er riktig valg for deg avhenger av din løsning. Nettbutikk vil vi kun utarbeides i Wix, da Webflow ikke leverer betalingsløsning som Vipps og Klarna.


Ved større teknisk kompliserte prosjekter vil vi samarbeide med eksterne utviklere som kan bistå med sin unike kompetanse inn i prosjektet. Da vil skyts stå som prosjektleder og design ansvarlig. Vi påtar oss ikke de største prosjektene i denne sammenhengen, men vil kunne anbefale andre gode leverandører vi mener vil være en god match for dere.


Men hva koster det da?

Som du har forstått er ikke design alt.

- tenk det, sagt av en designer. Funksjon er like viktig som forklart. Skyts mener de to, design og funksjon, MÅ gå hånd i hånd for at resultatet skal bli optimalt.


Se for deg en enebolig, arkitekttegnet med store flotte vindusflater og en svær hage rundt. Bare ved å se på tomten og boligen vet vi at den boligen der, den koster flesk. Men å tippe prisen er vanskelig, alt avhenger av andre faktorer som boligens indre karakter, alder, tilstand og ikke minst beliggenhet. For å bedre forstå hva prisen er, må vi gå inn i detaljene. Akkurat som takstmannen må gå gjennom boligens tekniske stand, før de kan gi en prisantydning vil en nettsides funksjoner være det som påvirker prisen mest.


En nettside fungerer litt på samme måte. Det er ingen som vil ha en nettside som kun ser amazing ut, men som har "råttent bjelkelag" og ikke fungerer. Hvor linkene ikke fungerer, at kunden får feilinformasjon eller siden laster enormt tregt, ikke er sikker osv. Da taper du fort penger for hver eneste dag. Samme skjer om siden er 100% funksjonell, men ser ut som den er fra 90 tallet, da vil mange bli usikker og du risikerer å miste renomeet og dermed tape penger.


Når det er sagt, så er det jo heller ikke vits å investere i en "villa på Bygdøy" når du egentlig trenger "en vedlikeholdsfri leilighet i Bergen"...

Som du forstår avhenger prisen av flere faktorer, men estimatet under kan gi en ca ide.


Selvbygde nettsider:

Pris: Omtrent 800 kroner per år,

men krever en betydelig tidsinvestering.

Din eksisterende kompetanse spiller en viktig rolle. Hvis du ikke har noen erfaring med nettsider, er det likevel ingen grunn til bekymring. Det finnes stadig nye og forbedrede publiserings plattformer som gjør det enkelt for folk uten tekniske ferdigheter å lage sine egne nettsider.


Eksempler på slike plattformer inkluderer Squarespace, Webflow, WordPress og Wix, blant andre. Det gode med disse verktøyene er at du ikke trenger å kunne kode for å bygge en nettside. Imidlertid krever det tid å lære seg hvordan disse systemene fungerer.


Jo mer du allerede kan, desto bedre. Mange har store og komplekse nettsideprosjekter i tankene, men ender opp frustrerte når de ikke klarer å realisere visjonen sin. Men hvis du bare trenger en enkel nettside med litt tekst og noen bilder, kan det være lurt å vurdere plattformer som Wix eller squarespace.


Leie av profesjonelle:

Pris: Fra 5 000 til 300 000 kroner, avhengig av omfang og kompleksitet.

Prisen varierer avhengig av hvem du leier inn og hvilken type nettside du trenger. Noen mindre erfarne frilansere kan være villige til å påta seg store prosjekter til lavere priser, mens større byråer innen webdesign kan ta høyere honorarer. Prisen du får fra en webdesigner avhenger vanligvis av estimert tidsbruk for design og utvikling av nettsiden din.


Trenger du en nettside basert på en ferdig mal, eller ønsker du en skreddersydd løsning fra bunnen av? Antall sider og funksjoner påvirker også prisen.

Erfarne firmaer innen webdesign har ofte etablerte prosesser og metoder for å lage effektive nettsider. Du kan forvente en nettside med tiltalende design og brukervennlighet, som gir gode resultater for din bedrift. Ofte vil de også tilby drift og vedlikehold om du ønsker det.


Det tar tid å lage en nettside, og som med alt annet vil kvalitet ta mer tid en kvantitet. Er det en billigst mulig nettside fortest mulig gå til fiver.com. Om du ønsker kvalitet og noen som følger deg opp også etter lansering, hjelper vi deg gjerne.


Det er viktig å huske at i tillegg til opprinnelig kostnad, må du også vurdere løpende utgifter som vedlikehold og markedsføring. En nettside er en investering i din bedrifts online tilstedeværelse, og det er viktig å velge riktig løsning for å oppnå suksess.


For å unngå unødvendige kostnader, er planlegging og egeninnsats viktig.

Er du klar for din nye nettside? Har du fått en ide om hva du trenger basert på denne nettside guiden?


Vi gir deg den skytsen du trenger.

skyts har lang erfaring og vil gi deg et tilbud som sikrer din bedrift en trygg og kvalitetsrik tilstedeværelse på nett.


Vi gjør investeringen din trygg og uproblematisk. I tillegg har vi også fleksible betalingsløsninger, da vi forstår at det kan være vanskelig med større investeringer for små og mellomstore bedrifter.


skyts løper ikke sprint, vi foretrekker langdistanser og ønsker å følge din online tilstedeværelse over tid. Din suksess er vår fremtid.





Comments


bottom of page